Graphical Overkill

Ich will nicht lange um den heissen Brei rumreden sondern gleich ins Thema einsteigen: Graphische Benutzeroberflächen.

Der aktuelle Trend lässt uns OpenGL Beschläunigte Desktops wünschen und alles blitzt, blinkt oder ist transparent. Aber wozu? Brauchen wir das wirklich?

Sehen wir uns einmal die Hauptanwendungen eines PCs an:

  • Internet surfen
  • Office-Anwendungen
  • Mailing
  • diverse Spiele

Und dazu brauchen wir wirklich Schatten unter einem Mauscursor und transparente Fenster? Das ist doch einfach pure Verschwendung von RAM, Plattenplatz und CPU-Leistung – oder bin ich einfach zu alt dafür?

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One thought on “Graphical Overkill”

  • Chris Harcourt says:

    It’s not just you – I don’t see much point in all the eye candy either. If some people want to use it, that’s fine, but it’s not for me (at least not until it becomes a trivial drain on resources).

    I find all the transparency etc to be distracting most of the time.

    As an exception: when showing XGL to some people (a „heh look what Linux can do“ kind of vibe) I found a practical use for the ‚desktop cube‘ thing which happens when you switch virtual desktops. I’ve seen people in past get confused when switching VDs, since they might not know what happened so it appears that they’ve just lost all their applications. With the cube thingy it’s more obvious what’s happened.

    LUGRadio did a segment about eye-candy a while back which had some good comments.

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